„Sommelier Moravy“ 2013
V jednom z nejvýznamnějších vinařských center jižní Moravy, ve Znojmě, proběhl první ročník juniorské soutěže sommelierů o titul „Sommelier Moravy 2013“. Soutěž je určena pro studenty, pracovníky v gastronomii a sommeliery, kteří v den konání soutěže nepřekročí věkovou hranici 21 let. Do soutěže se přihlásilo celkem 25 soutěžících z 11 středních a vyšších škol. V prvním kole se každý soutěžící zúčastnil odborného písemného testu, který byl zaměřený na všeobecné otázky týkající se gastronomie, sommelierství a moravského vinařství a vinohradnictví.
V základním kole soutěžící čekal písemný test, na jehož základě postupovalo do další části 15 soutěžících s nejvyšším počtem získaných bodů. Ti změřili své síly ve slepé degustaci čtyř vzorků vín z České republiky. Jejich úkolem bylo vína senzoricky popsat a pokusit se určit jejich odrůdu, ročník, zbytkový cukr a případně přívlastek. Další částí semifinále pak byl servis a dekantace červeného vína. Do finále se probojoval Marek Vondráček ze Slezské univerzity v Opavě, Michaela Stuchlíková a Erika Juránková - studentky Hotelnictví na Středním odborném učilišti a Střední odborné škole SČMSD, Znojmo, a Tomáš Čížek ze Sekt Petrák. V náročném finále je čekalo doporučení nápojů tuzemské provenience k připravenému menu, oprava chyb ve vinném listu, představení jedné ze čtyř tuzemských vinařských podoblastí a servis šumivého vína. O výsledku rozhodla porota, ve které zasedal Ivo Dvořák, viceprezident AS ČR, Iva Kovaříková, vydavatelka časopisu Sommelier, Libor Nazarčuk, prezident AS ČR, Tomáš Odermatt, BACCHUS Vins & Champagnes, Martin Marian, ředitel a majitel hotelu Galant a hotelu Regina, Jaroslav Chaloupecký, obchodní ředitel vinařství LAHOFER, a Michal Šetka, šéfredaktor časopisu WINE & Degustation. Po vyrovnaném finále se na třetím místě umístila Michaela Stuchlíková a na místě druhém Erika Juránková. Putovní pohár a titul „Sommelier Moravy“ získal Tomáš Čížek. Hlavní cenou pro tři nejúspěšnější byl výherní certifikát na jednodenní exkurze pro 10 osob do Vinařství Hanzel, VINO HORT a Vinařství Kořínek.
Hlavním impulzem k uspořádání soutěže byl výzkum České centrály cestovního ruchu – agentury CzechTourism, který prokázal, že jedním z nejslabších článků tuzemské gastronomie je nekvalitní personál. Soutěž je zaměřená na zkvalitnění práce s vínem, konkrétně na zdokonalení znalostí, prezentace, podávání, uskladnění vín, a jeho snoubení s pokrmy v gastronomických provozech. Důraz je kladen na prohloubení znalostí o vínech z Moravy a Čech. Je samozřejmé, že vztah k tuzemským vínům a zdravý patriotismus je nutné začít budovat co možná nejdříve, proto je tato soutěž určena pro začínající a mladé adepty oboru sommelierství.
Partneři